פרשת לך לך: צעד קטן זה צעד גדול

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (בראשית יב,א)
השבוע אנו מתחילים לקרוא על האבא הראשון שלנו. אברהם אבינו התחיל להאמין בהקב"ה בגיל שבעים וחמש בערך.
כקבלת פנים וכמבחן קבלה להיות מאמינו הראשון של הקב"ה, הקב"ה מנסה את אברהם בעשרה ניסיונות.
ראשית הקב"ה מנסה את אברהם בעזיבת ארצו שהוא גר עתה בה וזו היא לא סתם ארץ, אלא גם מולדתו של אברהם. בנוסף הוא עוזב את משפחתו. ניסיון זה כלל לא פשוט. ניסיונות נוספים שהיו לאברהם, גירוש הגר וישמעאל, ברית מילה, עקדת יצחק ועוד כמה.
ברצוני לשאול מדוע הקב"ה עורך לאברהם מבחן קבלה כה קשה ומפרך? הרי אני מתאר שאברהם התקשה מאד בחלק מהניסיונות ונתקל בהרבה בעיות (גם בעיות פיזיות וגם בעיות נפשיות).
תשובה: הקב"ה אומר לאברהם אחר הציווי של לך לך, מה יהיה אחר ציווי זה. כך הקב"ה מבטיח לאברהם , (בראשית יב,ב) כתוב, "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה". הבטחה זו אומרת שבעקבות הליכה זו, יצא מאברהם עם גדול והשם של אברהם יהיה מפורסם ומבורך בארץ אשר הוא הולך אליה. הבטחה זו אומרת לאברהם, שהוא צריך לשנות מקום, ע"מ להתחיל לבנות דרך אמונה חדשה ועם אשר ילך לאור אמונה זו. הבטחות כאלו מוצאים בניסיונות אחרים. מהבטחות אלו הקב"ה מלמד את אברהם וגם אנו יכולים ללמוד מהן, שכדאי לצאת מהנוחות ע"מ לעשות דברים גדולים וחשובים. בנוסף עלינו לראות בבעיות שלנו ניסיונות שמהן יצא לנו דברים גדולים וחשובים.
תפילה שנזכה לראות בכל ניסיון ובכל בעיה דבר גדול וחשוב
אשא תפילה.
ה' בראת עולם עבורנו.
בראת כל דבר בו עבורנו.
אנא למד אותנו בכל דבר ודבר גם בניסיון ובבעיה מה היא עברנו.
בזכות לימוד זה, נטיב לעולמך.
ברוך אתה שומע תפילה.
שבת שלום
שאול ענבר

השאר תגובה