פרשת בשלח: אל תתקע בדרך
בפרשתנו ישראל מתלוננים ארבע פעמים ואח"כ ישנה הודאה או קבלת מצוות.
תלונה ראשונה, פרעה ומצריים רודפים אחר ישראל, ישראל מתלוננים למשה, האם אנחנו במדבר כדי שנמות? משה עונה. אתם עוד תראו את ישועת ה'. ברגע זה מתחוללת קריעת ים סוף ואחריה ישראל רואים את הצלת ה' ושרים שירה אדירה על הצלה זו.
ישראל מגיעים מרתה והמים מרים ואינם יכולים לשתות מהמים. ה' מורה להשליך עץ למים והמים נהפכים למי שתייה. אחר מעשה זה, ה' נותן לישראל חוק ומשפט. נראה לי שנתינת חוק ומשפט היא באה בעקבות התלונה של ישראל על המים. מחשבה זו משתי סיבות. א. אחרי שכתוב חוק ומשפט, כתוב ושם נסהו. כלומר, הקב"ה מנסה את ישראל אם ילכו בדרך התורה. ב. הקב"ה מציב לישראל את המצוות שזו דרך חיובית במקום התלונה שזו דרך שלילית.
ישראל מתלוננים למשה ואהרן שבמדבר אנחנו מתים מרעב, לעומת מצרים שהיה לנו בשר. עקב כך ה' הקב"ה אומר לישראל תקבלו אוכל כבקשתכם ומוריד לישראל מן מהשמיים. אך ברצוני לתת לכם את מצוות השבת הכוללת בתוכה מצווה של סעודה שבת שהיא יותר חשובה מכל ארוחה אחרת במשך השבוע. מפני כך, הקב"ה מצווה את ישראל. שלא יאספו מן בשבת אלא ביום שישי יאספו כמות כפולה גם לשבת ולבשל ולאפות ביום שישי לקראת שבת.
ישראל מתלוננים שוב על חוסר מים לשתות. הקב"ה מראה למשה סלע שיכה אותו במטהו ויצאו מים מסלע זה וכך היה. כאן אין הקדמות של ישראל. אחר תלונה זו מתקיימת מלחמת עמלק. המלחמה מתקיימת ברפידים במקום שהתרחש הוצאת המים מסלע, א"כ הדברים האלה התרחשו זה אחר זה. במלחמת עמלק ה' עוזר לישראל ועקב כך ישראל מנצחים. ה' מצווה את משה לכתוב בספר ולצוות את יהושע למחות את זכר עמלק מתחת לשמים. משה בנוסף בונה מזבח לה' לזכור את מחיית עמלק וקורא למזבח ה'. בנוסף משה אומר, מלחמה לה' בעמלק מדור דור. כלומר, עד שלא יהיה עמלק, הקב"ה יעזור לנו להילחם. רואים כאן , שאנחנו מצווים למחות את עמלק וגם הקב"ה יעזור לנו עד שלא יהיה עמלק. שוב רואים שהקב"ה מצווה אותנו במצווה כתחליף לתלונה וה' לא נוטש את ישראל עקב התלונה.
פרשה זו מלמדת, שאסור לנו לעצור במקום ועלינו להמשיך בחיים למרות המכשולים והבעיות. דבר זה קשה ליישם (מי כמוני יודע), אבל אין ברירה כל עוד אנו בחיים אנו חייבים להמשיך לחיות. הדברים האלה קלים לכתיבה, אך מאד קשים ליישום.
שנזכה בע"ה נצליח להתגבר על כל המכשולים והבעיות .
שבת שלום
שאול ענברי