פרשת ויצא: העבודה הקשה משתלמת

"מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת וְנִתְּנָה לְךָ גַּם אֶת זֹאת בַּעֲבֹדָה אֲשֶׁר תַּעֲבֹד עִמָּדִי עוֹד שֶׁבַע שָׁנִים אֲחֵרוֹת" (בראשית כט,כז)
פרשתנו עוסקת ברצון של יעקב אבינו לקחת את רחל אמנו לאישה וכיצד לבן מרמה את יעקב ולבסוף בנשואי יעקב לרחל. במפגש הראשון של יעקב ורחל, יעקב רוצה להתחתן עם רחל. יעקב אומר ללבן אביה של רחל, שהוא יעבוד שבע שנים ואח"כ לבן ייתן לו את רחל לאישה. לבן מסכים לדברי יעקב ובאמת יעקב עובד שבע שנים בשביל רחל. בסוף השבע השנים הללו נערכת חתונתם של יעקב ורחל. אך בליל הכלולות, לבן מחליף בין רחל ללאה. כלומר לבן נותן ליעקב את לאה לאישה במקום רחל. כאשר יעקב שואל את לבן בבוקר, מה פשר מעשה זה? לבן משיבו: הנוהג המקובל אצלנו, הוא לחתן תחילה את הבת הגדולה ואח"כ את הבת הקטנה ולבן אומר דבר נוסף, שאם יעקב יעבוד עוד זמן נוסף, יעקב יתחתן גם עם רחל וכך היה.
יעקב אבינו מלמדנו בפרשה זו שעבודה קשה משתלמת בסופו של דבר. יעקב עובד בבית לבן שבע שנים וקצת ולאחריהם הוא זוכה באהובת ליבו ברחל לאישה. אני יכול להעיד על דבר זה באופן אישי. כתבתי כרך ראשון של השו"ת שלי ובקרוב אוציא את הכרך השני בע"ה. דבר זה מצריך ממני עבודה קשה. ראשית עלי לעיין היטב בסוגיה הנידונה עד אשר היא מונחת בחיקי. לאחר מכן עלי להביא את הסוגיה לידי כתיבה בצורה ברורה שכל אדם יבין אותה. הדברים הללו הם אינם מיוחדים לי, אלא כל אדם שכותב שו"ת, צריך לעשותם. אך עבורי דברים אלה לוקחים הרבה יותר זמן מכל אדם אחר. אתן דוגמה אחת, איני מקליד בצורה רגילה על המקלדת. ההקלדה שלי מתבצעת באמצעות הרגליים שלי. כלומר, המקלדת מופיעה על גבי המסך ואני מניע את העכבר באמצעות הרגליים שלי בין האותיות של המקלדת. דבר זה דורש דיוק גבוה ע"מ להקליד על האות הרצויה. לכן תהליך זה, של כתיבת השו"ת אורך זמן רב יותר משו"ת הנכתב ע"י אדם שאינו מוגבל בתנועותיו. אך מאמץ זה והשקעה זו משתלמים בסופו של תהליך.
תפילה לקבלת כוח לעבודה קשה אך משתלמת
מזמור שיר לנותן כוח ומשלם שכר טוב לעושי עבודה קשה.
א-להינו וא-לוהי אבותינו א-לוהי אברהם, א-לוהי יצחק וא-לוהי יעקב.
הא-ל הגדול, הגיבור והנורא.
הא-ל השולט על כל בני האדם.
הא-ל הנמצא בכל מקום ובכל זמן.
הא-ל הנותן עבודה קשה לבני אדם כפי יכולתם ומשלם כגמולם.
תודה על הכל.
תודה על אשר הטלת עלינו משימות שאנו יכולים לעמוד בהם.
אנא מלך העולם.
תן לנו הבנה שכל משימה שהטלת עלינו, אפשרית לנו
בזכות זה אנו נאמין שיש שכר גדול בצידן.
שבת שלום
שאול ענבר

השאר תגובה