פרשת ויקהל פקודי: העיקר להידבק בשם יתברך

"שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה' כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת" (שמות לה,ב)
השבת נקרא שתי פרשות, שהן מסכמות את מלאכת בניין המשכן. פרשת ויקהל, משה בונה בפועל את המשכן ופרשת פקודי, שבה יש סיכום של החומרים שבהם עשו את המשכן. אולם בטרם הסיכומים האלה, הקב"ה מזהיר אותנו על השבת. השאלה שנשאלת, מדוע הקב"ה מזהיר אותנו על השבת בטרם הסיכומים האלה? התשובה, הקב"ה אומר לנו שהשבת יותר חשובה ממלאכת המשכן, לכן אנו מצווים למענה להפסיק את מלאכת בניית המשכן.
ניתן ללמוד מפרשה זו, שהמצוות הן לצורך הידבקות בבורא יתברך והבורא הורה לנו סדר הידבקות בו. אסביר את כוונתי, הדבר החשוב ביותר זה להאמין בהקב"ה וע"י כך נדבק בו. לכן אחת הדרכים להגיע לזה, היא קיום מצוותיו, כמו שנאמר ב"ספר החינוך" , "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות". עקב כך, הקב"ה מורה לנו את סדר העדיפויות בקיום מצוותיו. הדוגמה לזה היא שהשבת קודמת לבניית המשכן. חכמים הוסיפו בהלכות שבת את הלכות פיקוח נפש, המורות על חשיבות חיי האדם על פני קדושת השבת. אפשר לנסות להסביר את סדר העדיפויות במצוות, אך זה לא עניין לכאן. הנקודה כאן היא לומר שהקב"ה הורה לנו סדר עדיפויות במצוות, שסדר זה מעלה את רמת ההידבקות של האדם בה'.
תפילה להידבק בהקב"ה
תפילה לא-לוהים.
אתה בראת עולם.
אתה בחרת בנו לסגולתך והענקת את כלי חמדתך.
בכלי זה הורית דרכי הידבקותנו בך.
כל הדרכים הללו הגונות וישרות ואל לנו לפסול ולזלזל באף דרך.
עלינו להתבונן ולהעמיק בכל דרך ודרך .
בזכות התבוננות והעמקה זו, נזכה להידבק בך.
ברוך אתה שומע תפילה.
שבת שלום
שאול ענבר
שלום רב
חשבתי בגלל המצב שאיננו נפגשים איש עם רעהו ומפני שחג הפסח קרב ובא, החלטתי לכתוב , מדי פעם, דברי תורה העוסקים בענייני ההגדה.
בזכות דברי התורה האלה, נזכה לראות ולהיזכר שיש דברים נוספים בעולם.
הצטרפות לקבוצה זו בקישור https://chat.whatsapp.com/Lbw5UBl5itQ0qSZ0uOs31R
בברכת התרוממות רוח
שאול ענבר

השאר תגובה