פרשת חיי שרה: להידבק במידת החסד של אברהם אבינו

"וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי" (בראשית כד,יד)

אברהם מטיל על עבדו, זקן ביתו שליחות להביא אישה ליצחק מארצו וממולדתו ומבית אביו. בנוסף לכך, אברהם משביע את עבדו שלא ייקח אישה מהמקומיות, אלא רק מארצו. שבועה נוספת שאברהם משביע את עבדו שיביא את האישה למקומו של אברהם ולא ייקח את יצחק לאישה המיועדת. אולם אברהם אינו אומר לעבדו לפי מה לבחור את האישה. אך העבד קובע לעצמו סימן לבחור את האישה וכך היה. העבד מגיע לחרן וממתין ליד הבאר. לפתע הוא רואה נערה יפת מראה. העבד רץ אליה ומבקש לשתות מכדה קצת מים. הנערה משקה ואת גמליו. במעשה זה היא יורדת מספר פעמים לבאר לשאוב מים. אחר שהגמלים סיימו לשתות, העבד נתן לרבקה תכשיטים.

השאלה שברצוני לשאול היא, מדוע העבד קובע את הסימן שהוא קובע לסימן הבחירה לאישה של יצחק?

תשובה: עבד אברהם הוא זקן ביתו. במילים אחרות, עבד אברהם משמש את אברהם במשך הרבה שנים. במשך שנים אלו העבד למד להכיר היטב את אברהם. העבד הכיר את הצדדים  הטובים ומן הסתם גם את הצדדים הפחות טובים של אברהם. כידוע לכולנו, אברהם ניחן במידת "החסד". העבד  שם לב שמידת החסד כל כך מרכזית אצל אברהם ואפשר עם מידה זו להטיב לעולם כולו. בעקבות כך העבד בוחר בסימן של מידת החסד, לבחירת האישה ליצחק בנו של אברהם.

תפילה להידבק במידות הטובות

אשא תפילה.

אתה בראת הכל.

גם את הטוב וגם את הרע.

הטוב, להטיב לנו ולעולם.

והרע, שנדע מהו הטוב.

למדנו לראות בטוב בכל.

הוסף ולמדנו לראות ברע את הטוב.

בזכות למודים אלה, נדבק בטוב ונטיב לעצמנו ולעולמך.

ברוך אתה שומע תפילה.

שבת שלום

שאול ענבר

השאר תגובה