אחרי מות קדושים: המשפט ביד השופט

התורה מצווה בפרשת קדושים (יט,טו), כתוב על השופט לשפוט בצדק ולא לעשות עוול.

בנוסף. לכל אורכה של התורה, קיימות מצוות מרובות לשופט.

מפני כך, בטרם יבוא השופט לשפוט, הוא צריך ללמוד את מצוותיו ודיניו.

היאך השופט ישפוט בצדק ולא יעשה עוול?

כאשר השופט ישפוט, ישפוט ע"פ המשפט.

מי יכול לכהן כשופט?

השופט אינו מספיק שיהיה מלומד, אלא הוא צריך להיות בעל מידות טובות.

יתרו אומר מידות אלה בפרשתו, (שמות יח,כא) כתוב: "וְאַתָּ֣ה תֶחֱזֶ֣ה מִכָּל־הָ֠עָם אַנְשֵׁי־חַ֜יִל יִרְאֵ֧י אֱלֹהִ֛ים אַנְשֵׁ֥י אֱמֶ֖ת שֹׂ֣נְאֵי בָ֑צַע וְשַׂמְתָּ֣ עֲלֵהֶ֗ם שָׂרֵ֤י אֲלָפִים֙ שָׂרֵ֣י מֵא֔וֹת שָׂרֵ֥י חֲמִשִּׁ֖ים וְשָׂרֵ֥י עֲשָׂרֹֽת".

משה מוסיף תכונות על מידותיו של יתרו.

בפרשת דברים תכונות אלה כתובות, (דברים א,יג), "הָב֣וּ לָ֠כֶם אֲנָשִׁ֨ים חֲכָמִ֧ים וּנְבֹנִ֛ים וִידֻעִ֖ים לְשִׁבְטֵיכֶ֑ם וַאֲשִׂימֵ֖ם בְּרָאשֵׁיכֶֽם".

הפסוקים מראים שלשופט צריכות להיות מידות ותכונות מסוימות ולא דעות אישיות שלו.

מי ממנה את השופט?

בפרשת יתרו, משה ממנה ובפרשת דברים העם בכל שבט ושבט ממנה את השופט ובתקופות אחרות היו שיטות שונות למנות שופטים.

השולחן ערוך (חו"מ סי' ח סע' א) פוסק, "כל המעמיד דיין שאינו הגון ואינו חכם בחכמת התורה ואינו ראוי להיות דיין, אף על פי שהוא כולו מחמדים ויש בו טובות אחרות, הרי זה שהעמידו עובר בלא תעשה. וכל דיין המתמנה בשביל כסף או זהב, אסור לעמוד לפניו. ולא עוד אלא שמצוה להקל ולזלזל בו"

דרכי המשפט:

משה ממש מורה דרכי שיפוט, הדרכים האלה מופיעות אחר שמשה מודיע את תכונותיו של השופט.

בפרשת דברים (א,טז-יז) דרכים אלה מנויות, "וָאֲצַוֶּה֙ אֶת־שֹׁ֣פְטֵיכֶ֔ם בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹ֑ר שָׁמֹ֤עַ בֵּין־אֲחֵיכֶם֙ וּשְׁפַטְתֶּ֣ם צֶ֔דֶק בֵּֽין־אִ֥ישׁ וּבֵין־אָחִ֖יו וּבֵ֥ין גֵּרֽוֹ: לֹֽא־תַכִּ֨ירוּ פָנִ֜ים בַּמִּשְׁפָּ֗ט כַּקָּטֹ֤ן כַּגָּדֹל֙ תִּשְׁמָע֔וּן לֹ֤א תָג֙וּרוּ֙ מִפְּנֵי־אִ֔ישׁ כִּ֥י הַמִּשְׁפָּ֖ט לֵאלֹהִ֣ים ה֑וּא וְהַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר יִקְשֶׁ֣ה מִכֶּ֔ם תַּקְרִב֥וּן אֵלַ֖י וּשְׁמַעְתִּֽיו

לענ"ד, כאשר כל הצדדים ינהגו כך או לפחות בכיוון זה, המשפט יהיה משפט צדק ללא עוול.

שבת שלום
שאול ענברי

השאר תגובה