פרשת בשלח: כל השבת על כף יד אחת

"וְהָיָה֙ בַּיּ֣וֹם הַשִּׁשִּׁ֔י וְהֵכִ֖ינוּ אֵ֣ת אֲשֶׁר־יָבִ֑יאוּ וְהָיָ֣ה מִשְׁנֶ֔ה עַ֥ל אֲשֶֽׁר־יִלְקְט֖וּ י֥וֹם׀ יֽוֹם" (שמות טז,ה)
"רְא֗וּ כִּֽי־יְקֹוָק֘ נָתַ֣ן לָכֶ֣ם הַשַּׁבָּת֒ עַל־כֵּ֠ן ה֣וּא נֹתֵ֥ן לָכֶ֛ם בַּיּ֥וֹם הַשִּׁשִּׁ֖י לֶ֣חֶם יוֹמָ֑יִם שְׁב֣וּ׀ אִ֣ישׁ תַּחְתָּ֗יו אַל־יֵ֥צֵא אִ֛ישׁ מִמְּקֹמ֖וֹ בַּיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִֽי" (שמות טז,כט)
פרשתנו פותחת בקריעת ים סוף ובשירת הים. עתה בני ישראל מתחילים את מסעם במדבר. דבר ראשון או הכמעט הראשון שהם עושים, הם מתלוננים בפני משה ואהרון שאין להם מה לאכול ועדיף היה להם למות במצרים על סיר הבשר. עקב תלונה זו, הקב"ה מבטיח לבני ישראל שירד מן אשר ממנו הם יאכלו. הקב"ה אומר להם דבר נוסף שאת המן הם ילקטו כל יום בכמות המספקת למשפחתם. אך הקב"ה מורה לבני ישראל ללקוט ביום שישי לחם משנה שיהיה גם ליום שישי וגם לשבת וכן להכינו מיום שישי לשבת. אחר הוראה זו, יוצאים מספר אנשים מהעם ללקוט מן בשבת. עקב כך הקב"ה נותן הוראה נוספת, לא לצאת ממקומנו בשבת.
בפרשה זו הקב"ה מצווה אותנו שני ציווים השייכים לשבת. בצווים אלה אפשר לראות את כל המהות של שבת. אסביר את דבריי.
הציווי הראשון הוא להכין מיום שישי לשבת או בהמשך הפרשה כתוב איסור אפייה ובישול. אפשר לכנות ציווי זה, מלאכת מחשבת אסרה התורה. כלומר, כל מלאכה שיוצרים בה דבר חדש אסרה התורה, כגון: אפיה או בישול. הסיבה שמלאכות אלו הוזכרו ולא אחרות. מפני הקשר הפרשה או שאלו המלאכות הכי שכיחות אצל האדם.
הציווי השני הוא מצווה את האדם לא לצאת ממקומו בשבת. הפירוש הרחב של ציווי זה להתמקד בשבת עצמה ולא להסיח את הדעת מהשבת ע"י יציאה ממקומותינו. התמקדות זו מכילה בתוכה כל איסור שמוסיף לאווירת שבת, כגון: איסורי מוקצה, איסורי שבות וכו'. כל האיסורים האלה נותנים אווירה שונה לשבת מששת ימי המעשה. אווירה של קדושה וטהרה ושל התקרבות לריבונו של עולם ודבקות בו.
סיכום: פרשה זו נותנת תמונה קטנה כיצד שבת צריכה להיות ולהיראות. שבת צריכה להיות ללא מלאכת יצירה וחידוש, אך שבת צריכה להיראות מיוחדת משאר ימים.
תפילה לקבל שבתות בצורה מושלמת
תפילה לנותן השבתות.
אתה בראת את יום השבת.
יום מיוחד וקדוש בעולמך.
יום של שביתת מלאכה.
יום התמקדות בך.
אנא מלך אשר שבת מכל מלאכה ביום זה, תאיר לנו את יום זה בקדושה וטהרה ובכל איסורי שבת.
בזכות הארה זו נזכה לקיים שבתות כהלכתה ובקדושה ולהעביר את קדושת השבת לששת ימי המעשה.
ברוך אתה שומע תפילה.
שבת שלום
שאול ענבר

השאר תגובה