פרשת שופטים: שפוט בצדק את כולם וגם את עצמך

"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק:
לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם" (דברים טז,יח-יט)
פרשת השבוע פותחת בצווי למנות שופטים בכל אתר ואתר וצווי נוסף לשפוט בצדק את העם. הפסוק השני מסביר מה הפירוש משפט צדק. משפט צדק זה לדוגמה, לא להעדיף אחד מבעלי הדין או שהשופט לא יקבל שוחד מאחד מבעלי הדין, כדי שהדין יצא לטובת בעל הדין שנתן שוחד. לעומת זה התורה אינה כותבת, שלא צריך להתבונן על מצבם האישי של בעלי הדין. בנוסף התורה אינה כותבת, שאין צריך לרדת לעומקם של הסיבות שהביאו את בעלי הדין לבצע מעשה זה. ההפך הוא הנכון, ע"מ לשפוט בצדק יש לרדת לעומקם של דברים וע"י כך השופט ישפוט בצדק ויבין טוב יותר את החוק הכתוב והתאמתו למציאות שלפניו.
ברצוני ללמוד מפרשה זו , שלפני שאנו שופטים מישהו, אנו צריכים ללמוד על האדם הזה לעומק ולהסתכל על כל "התמונה" של אדם זה וכש"כ שאנו שופטים את עצמנו. אמחיש ע"י דוגמה את כוונתי, עתה אני לא מצליח ללמוד סוגיה בגמרא. אפשרות אחת היא לחשוב שאני חסר יכולת בלימוד זה ובעקבות כך לחדול כליל מלימודים ולבכות את מר גורלי. אפשרות שנייה היא לנסות להבין מדוע לימוד זה עתה לא מצליח ולחשוב על דרכים אחרות שאצליח בלימוד זה. אם אבחר באפשרות השנייה, אעשה עם עצמי משפט צדק.
תפילה לשפוט בצדק
שיר לשפוט בצדק.
א-להינו וא-לוהי אבותינו א-לוהי אברהם, א-לוהי יצחק וא-לוהי יעקב.
הא-ל הגדול, הגיבור והנורא.
הא-ל השופט בצדק.
הא-ל אשר מורה לנו דרכי משפט.
הא-ל הרחום והחנון.
תודה על הכל.
תודה על משמע אוזניים ועל ראיית עיניים.
תודה על דעה צלולה ויכולת הבנה עמוקה שנטעת בנו.
אנא מלך המלכים ושופט השופטים.
הגבר בנו חושים ותכונות אלה
בזכות תגבור זה נשפוט בצדק.
שבת שלום
שאול ענבר

השאר תגובה