פרשת יתרו: להנגיש לכל אדם את הדרך אל המטרה

"וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות יט,ו)
בני ישראל מגיעים בא' סיון הוא החודש השלישי לצאתם ממצרים, למדבר סיני לקראת מתן תורה. בני ישראל מתכוננים לקראת מעמד זה, ע"פ הוראותיו המדויקות של הקב"ה. אחת ההוראות היא. וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ.
המפרשים פירשו הוראה זו במגוון פירושים. אביא את פירושו של רש"ר הירש זצ"ל, במילים שלי. הכוונה בביטוי "ממלכת כוהנים" – כל אחד מבני ישראל הוא כהן. אחד התפקידים של הכהן הוא להפיץ את דבר ה'. כך מעתה כל אחד מהעם צריך להפיץ את דבר ה'. הכוונה בביטוי השני "גוי קדוש" – כל אחד מבני ישראל צריך להיות מלובש כראוי, מפני שאנחנו נציגי ה'.
ברצוני להמשיך ולהעמיק בדברי הרש"ר הירש. אמרנו שכל אחד מישראל צריך להפיץ את דבר ה'. ברצוני לשאול על זה, הרי לא כל אחד קולט באותה רמה ובנוסף כל אחד קולט בדרך לימוד שונה. אם כך כיצד יכול כל אחד להפיץ את דבר ה'? שאלה נוספת, אמרנו שכל אחד מישראל צריך להיות מלובש כראוי (לדעתי אין מדובר רק בלבוש אלא גם על דרך התנהגות). אין כל בני האדם יודעים להתלבש או להתנהג כראוי (לצערנו הגדול). אם כך כיצד יכול כל אחד להיות נציג ה' מבחינה "לבושו"?
לדעתי ניתן לענות על שתי השאלות האלה, תשובה אחת. אדם צריך לרצות ללמוד להפיץ את דבר ה' או אדם צריך לרצות ללמוד "להתלבש". כאשר אדם מראה רצון זה, ניתן ללמדו דברים אלה. עלינו להנגיש לכל אדם את דרכו בלימוד. לדוגמה אדם לוקה בשכלו בצורה קלה. עלינו ללמדו בצורה המתאימה לו. בכך אדם זה יוכל ברמתו ובדרכו להפיץ את דבר ה'.
לסיכום, על מנת שכולנו נהיה "מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ", צריכה להיות עבודה משותפת מצד אחד, שהאדם ירצה להפיץ את דבר ה' ומצד שני, להנגיש לכל אדם את הדרך על מנת שיפיץ את דבר ה'.

השאר תגובה