פרשת בראשית: הנאשמים
פרשיית הנחש, הנחש מפתה את האישה לאכול מעץ הדעת.
האישה מעלה טיעונים נגד פיתוי זה ולבסוף אוכלת מעץ זה ובנוסף נותנת לאישה גם מעץ זה.
הקב"ה מברר מי אשם באכילה זו, הפנייה הראשונה היא אל האדם.
השאלה היא, מדוע הקב"ה פונה תחילה אל האדם ולא אל הנחש?
ראשית צריך לשאול מדוע הקב"ה פונה אל מישהו, הרי הקב"ה יודע מי אשם?
לדעתי הקב"ה רוצה ללמד לדיינים דרך משפט.
עתה נענה על השאלה הראשונה.
האדם אינו מתנגד לאכול מהעץ. הוא אוכל מיד שהאישה מגישה לו.
היינו מצפים מהאדם לטעון מדוע אסור לו לאכול.
משום שהאדם אינו נוקט בפעולה למנוע את עצמו מאכילה זו, הקב"ה מפנה אליו בתחילה את השאלה.
למעשה הקב"ה שואל את האדם. מדוע לא נקטת יוזמה.
לאחר שהקב"ה שאל את האדם, הקב"ה פונה אל האישה.
מדוע הקב"ה פונה אל האישה.
מפני שהאישה מעלה טיעונים אל הנחש מדוע אסור לה לאכול אכילה זו.
בטיעונים אלה מראה התנגדות לאכילה זו.
כאשר לאחד הנאשמים יש טיעונים, הדיינים חייבים לשמוע את כל הטיעונים ולכן הקב"ה פונה לאישה.
לאחר הפנייה לאישה, הקב"ה מעניש את הנחש ואינו מקיים איתו דין ודברים.
כך שברור שהנחש אשם בראש ובראשונה.
שנזכה בע"ה לקיים דין אמת לכל בני האדם.
שבת שלום
שאול ענברי