פרשת תצוה: זרז כדי לקיים את התפקיד

"וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט עַל לִבּוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לְזִכָּרֹן לִפְנֵי יְקֹוָק תָּמִיד" (שמות כח,כט)
פרשתנו עוסקת בבגדי הכהונה. הפרשה מתארת כל בגד לפרטיו. השאלה ששואלים כאשר רואים פרוט כזה, היא מה טעם פרוט זה? האם יש משמעות של כל פרט ופרט?
ברצוני הפעם להתייחס לנקודה אחת בבגד שנקרא "חושן" ולהבין את משמעות הפירוט לגביו. החושן הוא בגד שהיו עליו שתים עשרה אבנים המסודרות בשלושה טורים וכל אבן הייתה בצבע אחר. האבנים היו כנגד שבטי ישראל. החושן היה בגד אחד מהבגדים שרק הכוהן הגדול היה לובש ומקומו היה על ליבו של הכוהן הגדול. בפסוק המצוטט למעלה מצוינת הסיבה למיקום זה,. הסיבה היא, שהחושן צריך להיות לזיכרון לפני ה' תמיד בבא הכוהן הגדול אל הקודש. השאלה שברצוני לדון בנושא החושן היא, כיצד החושן מעורר את הזיכרון לפני ה'?
תשובה: לצורך מתן תשובה, עלינו להיזכר בתפקיד הכוהנים. התפקיד של הכוהנים היה לקשר בין העם להקב"ה, לדוגמה הכוהנים היו מקריבים קורבנות של העם לה'. כך לבישת החושן ע"י הכוהן הגדול בעת עבודתו הייתה מעוררת אותו לתפילה לשלום העם. התעוררות זו באה, מפני שהכוהן הגדול ראה את מעשה החושן היפה ביופיו עם האבנים הצבועות בצבעים הכי יפים בעולם ושמות השבטים נישאים ע"ג אבני החושן וכאשר האבנים מסודרות בטבלה. בשעה שמבטו של כוהן גדול אל החושן ושמות השבטים זוהרים מתוך החושן וכל כולו בעבודת הקודש. הכוהן הגדול יכול לשאת תפילה מעומק הלב על שלום העם. בדרך זו החושן נותן זרז לאחד מהתפקידים של הכוהן הגדול.
אנחנו נמצאים בימי פורים. קיים מנהג בימים האלה להתחפש. התחפשות זו אינה נועדה להפוך את עצמנו לאנשים אחרים שאין רוצים להיות. מטרת ההתחפשות נועדה להציג את עצמנו בפנים הכי אמתיות שאנו רוצים להיות תמיד ואין אנו יכולים להתחפש בה בכל השנה. רק בימי הפורים כאשר אנו שמים את המסכות ומגיעים לאמתיות אנו יכולים להיות באמת אנו והתחפושת עוזרת לכך. בזמן שאנו בשיא האמתיות שלנו, אנו יכולים לחזור בתשובה שלמה לפני ה'. כמו שהיהודים שבשושן חזרו וקיבלו מרצון את התורה.
תפילה בקשה שכל דבר יהיה זרז לדבר נוסף
אשא תפילה למלך העולם.
אתה בורא עולם ואתה שולט על הכל.
אין דבר הקורה ללא רצונך.
אנא מלך העולם האר לבנו בקורה בעולמך ואם אנו צריכים להפיק ממנו תועלת לקדם עולמך האר עינינו.
בזכות הארות אלה נטיב לעולמך.
ברוך אתה שומע תפילה.
פורים שמח ושבת שלום
שאול ענבר

השאר תגובה