פרשת דברים: חייבים לעשות כדי לרכוש דברים

"רְאֵה נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם אֶת הָאָרֶץ בֹּאוּ וּרְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם וּלְזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם " (דברים א,ח)
בסימן טוב אנו מתחילים את ספר דברים, שהוא האחרון בין חמשת חומשי תורה. פרשת דברים , היא נאומו של משה רבנו. בנאומו זה, חלק מהדברים משה מצטט מהקב"ה וחלק מהדברים מעצמו. בפסוק המצוטט אנו רואים שהקב"ה נותן לנו את הארץ, אולם הדור שנכנס לארץ היה צריך לבוא לארץ ולרשת אותה בפועל. דבר זה למדים מהפעלים בפסוק "בואו" ו"רשו". בהמשכה של הפרשה אנו רואים פעלים נוספים לגבי ירושת הארץ. מסקנתי מפעלים אלה. שע"מ לרשת את הארץ, אנו צריכים להיות פעילים ולא יורשים אותה בצורה אוטומטית.
אנו רואים בירושת האב לבנו, שירושה זו בצורה אוטומטית לכאורה. א"כ היאך ירושת הארץ אינה בצורה אוטומטית?
תשובה: ירושת האב לבנו גם היא לא בצורה אוטומטית. ההסבר לכך הוא מאד פשוט. ע"מ שהאב יוריש לבנו, האב צריך לעבוד שיהיה לו נכסים להוריש. אם האב לא יעבוד, לא יהיו נכסים להוריש לבנו. א"כ ירושת האב וירושת הארץ הן לא ירושות בצורה אוטומטית אלא צריך לעמול בשבילם.
ברצוני ללמוד מפרשה זו, שע"מ לרכוש דברים, צריך לעמול בשבילם. אמחיש ע"י דוגמה את כוונתי. הישגיי לא הגיעו אלי בצורה אוטומטית, אלא הייתי צריך לעמול ולהזיע עבורם. ללא עמל ויזע לא הייתי רוכש את הישגיי . בזכות רכישה זו, אני יכול להעביר ירושה זו אליכם ולדורות הבאים.
ברצוני להוסיף דבר, רכישת הידע נעשתה בקלות רבה בזכות הקב"ה ובזכותכם חברים יקרים ואהובים. ללא כל התמיכה שלכם, לא הייתי מגיע לכל הישגיי.
דבר תורה זה, אני מקדיש לעילוי נשמת סבי מורי בנימין ז"ל. אשר הוריש לי את היסודות הראשונים של לימוד הגמרא. וגם לעילוי נשמת סבתי מורתי צביה ז"ל. אשר העניקה לי את מלוא אהבתה. האהבה הזו נתנה לי רצון להתקדם.
שבת שלום
שאול ענבר

השאר תגובה