פרשת האזינו: לדעת את ה' בכל דרך

"יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי כִּשְׂעִירִם עֲלֵי דֶשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי עֵשֶׂב" (דברים לב,ב)
פרשת האזינו היא כולה שירה של משה רבנו. משה פותח את שירתו בשתי דרכים לדעת את ה'. דרך ראשונה, היא התבוננות בטבע, בבריאה הפלאית שהקב"ה ברא בעולמו. שמיים וארץ, דשא ועשב וכו'. כפי שכתוב בפסוקים הראשונים של פרשתנו (לב,א-ב) "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי: יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי כִּשְׂעִירִם עֲלֵי דֶשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי עֵשֶׂב". דרך שנייה, היא לדעת את ה' בשכל. כלומר, להשיג את ידיעת ה' ע"י התעמקות בתורת ה'. בעת שנתעמק בתורתו, נוכל להבין שכל פעולותיו של ה' תמימות ולקרוא בשם ה'. כפי שכתוב בפסוקים הבאים של פרשתנו (לב,ג-ד) "כִּי שֵׁם ה' אֶקְרָא הָבוּ גֹדֶל לֵאלֹהֵינוּ: הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא".
לעתים אני נאחז בדרך התבוננות בטבע ולעתים אני נאחז בדרך השכל. עתה ברצוני להסביר מדוע אני לעתים נאחז בדרך התבוננות בטבע.
בהתבוננותי בטבע דרך חלוני בביתי, אני רואה עץ גדול, פריחה מרהיבה, דשא יפה ואני מהרהר בליבי איך כל אלה נבראו. אך כל הרהור בנושא וכל לימוד מעמיק בתחום זה, מביא אותי למסקנה שלעולם לא אדע איך כל אלה נבראו. מסקנה זו מוסיפה לי אמונה בהקב"ה ביודעי שהקב"ה ברא את כל העולם ואיני מבין את הבריאה. הבנה זו אינה מרפה את אמונתי אלא מחזקת את אמונתי, מפני שעתה הבנתי שיש בורא לעולם והוא שולט על הכל והכל מתחיל ממנו יתברך.
תפילה הללוי-ה לבורא עולם
הללוי-ה לבורא.
הללוי-ה בורא עולם.
אשר בידיו מחקרי ארץ.
אשר נתן הבנה לבני אדם בחקר העולם והטבע.
והוסיף לתת הבנה שאין אנו מבינים הכל.
הבנות אלה מוסיפות לי אמונה בך.
בזכות אמונה זו, אודה לך בכל עת ועת.
שבת שלום
שאול ענבר

השאר תגובה